Verksamhetsberättelse 2019-2020

26 MAJ 2020 18:47
Vad hände egentligen säsongen 19/20? En hel del kan vi konstatera. SM-guld i herrsingel, 25% fler ungdomar i grupperna, seger i div 2, Coronastopp, och ett ekonomiskt plusresultat. Läs styrelsens förslag på verksamhetsberättelse för det gångna året.
  • Uppdaterad: 04 JUN 2020 13:23

Ladda ner verksamhetsberättelsen* (PDF)

*Styrelsens förslag. För antagande på årsmötet 1 juni.

Thomas och Joakim sammanfattar:

2019-2020: Full fart framåt, och tvärstopp

Hur följer man upp succéåret 2018/2019 då Halmstad Badminton vann sitt första Lag-SM-guld? Jo, man tar det första individuella herrsingelguldet på 63 år, blir vald till årets förening i Halmstad, vinner division 2 med andralaget, tar ett junior-SM-brons och slår rekord i antalet deltagare i våra grupper. Och detta trots att vårsäsongen tvärstannade i mitten på mars.

Ett märkligt år
I skrivande stund är vi mitt inne i en historisk pandemi som har lamslagit i stort sett hela världen. Givetvis har denna också påverkat oss.

Med lite anpassningar har vi visserligen kunnat fortsätta träna och hålla våra ungdomar i rörelse under våren (vilket är minst lika viktigt för folkhälsan), men alla tävlingar och läger har varit inställda under våren och försommaren.

Trots denna märkliga avslutning på året, kan vi se tillbaka på en säsong där vi tagit stora steg framåt i vår utveckling som förening och även skördat stora framgångar på tävlingssidan.

Här kommer några saker vi vill lyfta fram i år:

Ett individuellt SM-guld – och en Lag-SM-medalj av okänd valör

En av årets prestationer är Felix Burestedts SM-guld i herrsingel i februari. Klubbens första individuella Senior-SM-guld på 63 år (efter Bertil Glans, 1963). Oerhört starkt av Felix att hålla för favorittrycket efter några år då han snubblat på mållinjen.

Felix har även skördat framgångar internationellt i år med flera framskjutna placeringar ute i Europa och har varit singelankaret i vårt ligalag som tyvärr inte fick spela färdigt Badmintonligan i år pga Coronaviruset. Även om inte semifinaler och finaler kunde spelas i år, kan vi konstatera att vi är ett av Sveriges fyra bästa lag.

Elitframgångarna till trots så är vi en breddklubb
Vi är oerhört glada och stolta över att kunna bjuda Halmstadborna på den fantastiska underhållning som Badmintonligan givit oss under året. Vi ser också att ligalaget ger oss mycket uppmärksamhet i media och att folk pratar om oss på stan. Men trots att det är eliten som syns i media så är vi framförallt en breddklubb.

Vi lever verkligen vårt motto ”badminton för alla hela livet” då vi genomgående har grupper både för de som vill tävlingsspela eller ”bara” träna. Detta gäller från knattar ända upp i vuxen ålder.

Vi bedriver en stor lägerverksamhet med Sveriges största badmintonläger – Yonex Badminton Camp – på sommaren, men även ett flertal mindre läger under skolloven.

Vi driver även flera fina projekt som exempelvis Friskvårdsprojektet och Andersbergsprojektet där vi arbetar för att få stillasittande barn i rörelse samt för jämställdhet och integration.

Men framförallt ser vi till att folk spelar badminton. Vi arrangerar flera stora tävlingar och aktiverar hundratals barn, ungdomar och vuxna varje vecka. Vi har verksamhet från Miniton till Vuxengrupper – helt i linje med vår värdegrund och motto ”Badminton för alla, hela livet.”

Värdegrunden slår igenom
Det går att se många exempel på att denna värdegrund slår igenom i vår numera stora verksamhet. Vårt elitlag består av egna produkter, akademispelare och spetsspelare utifrån, men präglas ändå av gemenskap och laganda.

Vi vill vara mer än bara badminton för våra spelare och medlemmar. I vår värdegrund står att vi vill:

Skapa kompisgäng där man visar respekt för varandra, för ledare och de regler som gäller. Framförallt vill vi erbjuda en rolig och allsidig fritidssysselsättning som utvecklar både det fysiska och psykiska välbefinnandet.

Vårt fokus på tillgänglighet, kompisgäng och gemenskap gör att vi ibland måste välja väg. När vi tar svåra beslut är det viktigt att ha värdegrunden att luta sig mot. Just värdegrunden är något som styrelsen måste se till att verksamheten utgår ifrån i alla lägen.

En utvecklad organisationsmodell
För att ytterligare utveckla föreningen, minska individberoendet och få mer kontinuitet i verksamheten har vi under säsongen organiserat oss i tre olika kommittéer:

• Arrangemang
  • Marknad/Ekonomi
  • Träning/Tävling.

Vi hoppas att detta ska göra det enklare att engagera sig i föreningen och se sin plats i helheten. Läs mer om organisationen på sida 7.

Fyra K
Vi vill att vår verksamhet innehåller de fyra K som är centrala för oss: Kamratskap, Kul, Kunskap och Kämpa! Med olika medel stöttar föreningen våra olika grupper för att kontinuerligt nå dessa fyra K.

Fint kvitto
Hur vi lyckas med vår verksamhet är svårt att svara på men ett fint kvitto fick vi i år genom att utses till ”Årets förening i Halmstad” av Hallands Idrottsförbund och Halmstads Kommun.

Ett annat är att allt fler vill spela badminton med oss. Vi har i år ännu större grupper än förra året och är just nu 600 medlemmar, cirka 25% fler än föregående år.

Säsong

Medlemmar

Serielag

Utbildade tränare

Tack till er som gör det möjligt
Vi är många som hjälps åt för att vår förening ska fungera, och fungera väl. Så ett stort tack till alla er spelare, föräldrar, ledare, sponsorer, och ideellt arbetande medlemmar.

Ni gör ett fantastiskt jobb!

/Thomas Carlsson, Klubbchef och Joakim Stierna, Ordförande

Skribent: Thomas Carlsson
Epost: This is a mailto link

HBMK PÅ INSTAGRAM