Årsmöte 2016

08 JUN 2016 19:51
Klubbens årsmöte avlöpte utan större revolutioner. Klubbmästarna fick sina priser och klubben kunde se tillbaka på ett framgångsrikt år.
  • Uppdaterad: 08 JUN 2016 21:00

WP_20160607_027
Lisa fick pris som årets ungdomsledare

Alla klubbmästarna här >>

Läs hela verksamhetsberättelsen 2015/2016

Ordförande Jörgen sammanfattar säsongen:

Vi kan blicka tillbaka på ännu en framgångsrik säsong. Vi är en av Halmstad kommuns mest välskötta föreningar. Vårt ”varumärke” som förening är omvittnat positiv, jag har under året fått massor av positiva kommentarer om vår verksamhet.

Vi lägger ner årligen över 7400 ideella arbetstimmar årligen i vår förening tack vare alla styrelseledamöter, tränare och föräldrar. Detta skapar en mycket god grund för att utveckla vår förening, jag tycker det är smått fantastiskt. Vi har en starkt rotad värdegrund i vår förening som gör oss till en av landets främsta badmintonklubbar.

Vi har idag över 275 aktiva ungdomar som spelar i flera stadsdelar i Halmstad. Vi har en mängd engagerade ledare och tränare.

Under året har vi fortsatt utvecklat MINITON där våra allra yngsta spelare deltar tillsammans med föräldrar. Det senare är ett koncept som är ”importerat” från Danmark. Vi har haft tränare från Danmark som hjälpte oss med att utveckla träningsmetodiken, tillsammans med att vi utvecklat och fortbildat våra tränare står vi bra rustade inför framtiden. Det är våra tränare som gör skillnad i vår förening,

Även om vi har ett uttalat mål att bedriva verksamhet för alla — även för de som inte vill tävla — så får vi också en allt vassare elittrupp. Halmstad Badminton kan nu stoltsera med att vi har lag i högsta badmintonligan, ett uttalat mål sedan flera år tillbaka och nu är vi där! Men det är nu det börjar, vi måste fortsatt utveckla våra ungdomar och övriga spelare som är en viktig bas för vår verksamhet.

När jag blickar tillbaka några år, närmare sedan 2008 blir jag imponerad vad vi tillsammans åstadkommit. Då 2008 hade vi knappt ett serielag, inga spelare bland de 30 bästa i landet, knappt 200 medlemmar. Nu har vi inför nästa säsong tre serielag, ett av de yngsta lagen i badmintonligan någonsin, över 450 medlemmar och vi har haft flera svenska mästare på juniorsidan senast i år Jakob och Shaun i dubbel för U19.

Det finns många andra spelare som tillhör de allra bästa i respektive åldersklass, jag är imponerad!

Tävlingsarrangör av rang igen
Halmstad Badmintonklubb arrangerar två av Sveriges största badmintontävlingar. Nissanslaget med samt Laxaträffen Svenskt Grand Prix — Sveriges förmodligen tuffaste elittävling. Betyget från förbundet i hur vi arrangerar SGP är mycket väl godkänt i princip i alla delar. Vi ska heller inte glömma Yonex Badminton Camp

som i sommar lockar 100 badmintonungdomar till Halmstad under en vecka. Ett bevis på hur populärt detta läger är att vi redan i februari har helt fulltecknat läger till sommaren dessutom en lång reservlista.

Halmstad Badmintonklubb är alltså just nu en mycket pigg förening med många järn i elden. Men vi är inte nöjda vi vill fortsatt utvecklas, inför nästa säsong ska vi visa att vi kan etablera oss i badmintonligan, utveckla träning på ytterligare en plats samt fortsatt driva våra arrangemang i absoluta toppklass.

Vår förening drivs huvudsakligen av ideella krafter och därför är allas stöd otroligt viktigt, om det så är genom att ställa upp på en träning, tävling eller att stödja klubben genom sponsring så är det ingen tvekan om att du hjälper en välskött förening att utbilda och utveckla ungdomar.

Jag har svårt att se en bättre investering!

När jag summerar året detta år ser jag tillbaka på att klubben under året har genomfört träning